Manager | Blog.kupsima.sk

Ako byť dobrý manažér ?

Ako byť dobrý manažér?

Manažment je predovšetkým o spojení s ľudmi vo vašom tíme. Ako efektívne riadiť tím? Samozrejme, všeobecnými vedomosťami. Aké sú vlastnosti kvalitného manažéra? Ako sa má manažér správať? Aké má mať návyky? Aké sú manažérske schopnosti a vlastnosti? Manažér potrebuje vedieť viesť ľudí, inšpirovať, motivovať, plniť termíny, riešiť problémy, manažovať seba aj svoj tím a niekedy ísť až nad rámec bežných povinností. Tu je niekoľko základným pravidiel, ktoré vám pomôžu rozvíjať manažérske schopnosti, ktoré sú skutočne dôležité.

Ako sa stat dobrym manazerom blog.kupsima.sk, manažér, manager, management

 Reč tela – dobrý manažér

Či sa Vám to páči, alebo nie vaše telo o vás niečo hovorí aj keď ste ticho. Tu je návod ako vyjadriť postoj hodný manažéra a vodcu.

 

  • Stojte vzpriamene. Držanie ramien vzadu a vzpriamený postoj až do vašej plnej výšky vám dáva atmosféru sebaistoty.
  • Dajte si ruky von z vreciek. Ak máte počas rozhovoru ruky vo vreckách môže to byť považované za znamenie, že máte čo skrývať alebo že vám je konverzácia ľahostajná.
  • Stojte s vašimi rukami prekríženými za chrbtom. Pomôže Vám to upraviť držanie tela a zanecháva vaše ruky voľné.
  • Udržujte očný kontakt. Vždy sa pozerajte ľuďom s ktorými sa rozprávate priamo do očí. Ukazuje to, že sa zaujímate a zároveň vzbudzujete pocit dôvery.
  • Seďte vzpriamene. Aj keď ste na stretnutí o 8 a.m. a cítite sa unaveno je dôležité sedieť na stoličke vzpriamene. Hrbenie značí, že sa nezaujímate o konverzáciu.
  • Seďte oproti osobe s ktorou hovoríte. Vyjadríte tým úctu.
  • Pevne potraste rukou. Pre mnohých, podanie ruky odráža osobnosť. Nechcete pôsobiť ako neistý alebo arogantný, takže sa uistite, že váš stisk ruky je profesionálny a sebavedomý.
  • Vyzerajte čo najlepšie. Nemusíte byť model, perfektný každý deň, ale mali by ste byť vhodne a úhľadne oblečený. Oblečenie môže mať veľký vplyv na to ako ste vnímaný.
  • Kráčajte s istotou. Držte hlavu hore a choďte primeranými krokmi.

 

 

Plnenie termínov – dobrý manažér

Nikto nie je rád ak sa váš tím ponáhľa dokončiť projekt na poslednú minútu. Dodržiavajte tieto rady a konečné termíny budú pre každého menej stresujúce.

 

  • Sľubujte len to, čo viete realisticky dodržať. Nestanovujte si lehoty, ktoré nemôžete splniť. Ak sľúbite len to čo viete splniť, budete dokončovať projekty včas.
  • Stanovte si jasné ciele. Akonáhle budete vedieť čo potrebujete dosiahnuť, pomôže vám to vedieť ako a kedy to urobiť. Dajte si ciele na papier a uistite sa, že všetci ľudia vo vašom tíme o nich vedia.
  • Zorganizujte si tím. Veľa vašich zamestnancov bude mať jedinečné prednosti a školenia, ktoré ich môžu spraviť veľmi užitočnými pri niektorých projektoch. Ako manažér by ste o nich mali vedieť. Vyberte si tím, ktorý má správne zručnosti pre ukončenie projektu.
  • Delegujte úlohy. Rozdeľte prácu medzi vašimi zamestnancami tak, aby nikto nebol zavalený povinnosťami no zároveň aby projekt prebiehal hladko.
  • Vytvorte míľniky. Vytvorením míľnikov pre vás a váš tím vám pomôže sledovať pokrok a tiež vám to dá pocit úspechu keď dosiahnete každý míľnik.
  • Udržiavajte otvorenú komunikáciu. Udržiavajte všetkých v tíme informovaných, čo je kľúčom k úspešnému dokončeniu projektu na čas.
  • Robte veci na prvýkrát. Plánovanie budúcnosti pomôže zabrániť dodaniu nekvalitného produktu. Prerábať niečo pre klienta vás stojí peniaze a v budúcnosti vás to môže stáť ďalšie biznis príležitosti.
  • Zachovajte si prehľad. Organizovanie vám pomôže nestrácať čas a naháňať dôležité dokumenty a informácie.
  • Jasné očakávania. Manažujte svoj tím tak, že každý člen tímu vie, aké sú jeho konkrétne úlohy. Ušetríte tím čas a zabránite prehliadnutiu úloh.
  • Vytvorte si plán. Skompilujte svoje ciele a míľniky do komplexného plánu. Týmto spôsobom zabezpečíte, že dodržíte termíny a vaši zamestnanci budú mať jasno v tom, ako a kedy majú byť veci dokončené.

 

Vychádzanie so zamestnancami – dobrý manažér

Šťastná kancelária je produktívna. Každý bude veselší ak budete postupovať podľa týchto jednoduchých pravidiel.

 

  • Nenúťte svojich zamestnancov prísť do práce v dňoch, keď majú voľno alebo sú na dovolenke. Istý spôsob ako zabezpečiť aby vás zamestnanci neznášali je narúšať ich osobný priestor prácou, ktorá nehorí. Pokiaľ nemáte niečo, čo je nevyhnutné dokončiť nechajte aby voľný čas ostal voľným.
  • Nemajte obľúbencov. Obľúbenci môžu zaujať váš úsudok a ovplyvniť vaše vodcovské schopnosti. Správajte sa ku všetkým zamestnancom rovnako.
  • Pochváľte keď je na to dôvod. Nechváľte sa cudzím perím.
  • Vyvarujte sa mikro-manažmentu. Aj keď monitorovanie práce vašich zamestnancov je v poriadku, nehľaďte im stále cez rameno.
  • Nikdy nehovorte o osobných záležitostiach zamestnancov so svojim kolegami. Tieto klebety sa vám vždy vrátia naspäť a budete vyzerať neprofesionálne.
  • Neprekážajte svojim zamestnancom v práci. Ak vaši zamestnanci urobia svoju prácu, nestresujte o tom akým spôsobom bola urobená. Aj keď vy by ste ju urobili inak, nechajte voľnosť svojim zamestnancom a je dobré keď zamestnanci používajú svoj najlepší úsudok.
  • Neskúšajte nasilu stihnúť termíny. Určite nechcete vy ani vaši zamestnanci stráviť všetok svoj čas v kancelárii.
  • Dodržiavajte sľuby. Ak nedôjde k nejakej katastrofickej udalosti, vždy dodržte svoje sľuby hlavne ohľadom platu a iných benefitov.
  • Nech je práca o práci. Nevyžadujte od zamestnancov aby vybavovali vaše osobné veci. Sami sa postarajte o vaše veci alebo zamestnajte asistentku.
  • Oceňte náročnú prácu. Uistite sa, že vaši zamestnanci sa cítia ocenení za prácu, ktorú vykonávajú. Zamestnanci budú ochotní vynaložiť extra úsilie ak vedia, že si to niekto všimne a cítia sa ocenení.
  • Motivujte. Niekedy zamestnanci potrebujú povzbudenie.

 

Manažujte seba a svoj čas – dobrý manažér

Byť dobrým manažérom nie je len o tom, ako manažovať ostatných, je to tiež o manažovaní vlastného výkonu.

 

  • Buďte prístupný. Neuzavrite sa v kancelárii na celý deň – choďte von medzi zamestnancov. Nech vedia, že môžu za vami prísť s ich problémami a záležitosťami.
  • Buďte otvorený konštruktívnej kritike. Nemusí to byť vždy to čo chcete počuť, ale počúvanie konštruktívnej kritiky vám dáva šancu poučiť sa na svojich chybách.
  • Buďte zodpovedný. Ak chcete viesť musíte vedieť prijať zodpovednosť za chyby všetkých, ktorých manažujete, nie len za vaše vlastné.
  • Vedzte, že vždy je priestor na zlepšenie. Bez ohľadu na to ako si myslíte, že ste dobrý, vždy môže byť niečo vylepšené na vašej práci. Vždy buďte ochotný sa učiť.
  • Zlepšujte svoje zručnosti. Učenie je celoživotný proces. Nikdy nie ste príliš starý na vzdelávací kurz alebo na opýtanie sa vášho kolegu.
  • Vysvetľujte jednoducho. Nepoužívajte zložité výrazy alebo technický žargón, len aby ste zneli múdro alebo chceli zapôsobiť. Vaši zamestnanci budú lepšie rozumieť ak vysvetlíte jednoducho a jasne čo potrebujete.
  • Radšej poučte než prikazujte. Môžete byť manažérom ale nemusíte byť panovačný. Budete mať väčší úspech ak vaše požiadavky sú taktne doručené.
  • Zaangažujte svojich zamestnancov do plánovania. Neurobte svoju prácu prísne tajnou, nech vaši zamestnanci vedia, čo sa deje a ako sa očakáva, že prispejú.
  • Poznajte prácu svojich podriadených. Nechcete byť prichytený s nedostatočnou znalosťou ich pracovnej náplne.
  • Buďte flexibilný. Je fajn byť tvrdý v tom čo očakávate, no umožnite flexibilitu v tom ako sa to dosiahne.
  • Získavajte pravidelnú spätnú väzbu. Vaši zamestnanci a nadriadení vám môžu poskytnúť cennú spätnú väzbu o tom, ako zlepšiť váš výkon. Využite to.
  • Poznajte svoje medze. Nemôžete byť všade a  robiť všetko naraz. Poznajte vaše časové limity a povedzte nie veciam, ktoré nemôžete urobiť.

 

Zvýšenie produktivity – dobrý manažér

Najlepšie využívať svoj deň môže byť ťažké s nabitým programom. Môžete použiť tieto rady na maximalizovanie potenciálu vášho času.

 

  • Získajte čo najviac z rokovaní. Buďte organizovaný a pripravený na stretnutia kvôli zvýšeniu vašej efektivity a úspory času.
  • Sústreďujte svoju energiu na podstatné veci. Nedovoľte triviálnym veciam uberať čas z dôležitých vecí.
  • Identifikujte žrútov času. Každý má nejaké drobnosti, ktoré zhoršujú jeho pozornosť. Zistite, ktoré veci to sú a pracujte na ich odstránení.
  • Buďte presný. Chodiť na čas je dôležité. Nikdy nedovoľte aby ľudia na váš čakali pred stretnutím alebo rokovaním ak to viete ovplyvniť.
  • Odpovedajte na korešpondenciu v rozumnom čase. Nemusíte byť prilepený na počítači, no snažte sa reagovať na emaily v priebehu niekoľkých hodín.
  • Robte len to, čo je nevyhnutné. Sú časy, keď robenie na rámec je v poriadku, no na dennej báze vám to znemožní vykonávať dôležité veci. Najprv si splňte kľúčové povinnosti a ak máte čas môžete urobiť aj ďalšie veci.
  • Dodržujte plány a rutiny. Aj keď nemusia byť zrovna najzaujímavejšími, plány a rutiny pomôžu zefektívniť a zlepšiť produktivitu.
  • Zorganizujte a manažujte si rozvrh. Používajte akékoľvek nástroje a pomôcky, ktoré máte k dispozícii k určeniu denných priorít a sledovaním všetkého čo máte za deň urobiť.
  • Naplánujte si viac než si myslíte, že môžete urobiť. I keď to znie stresujúco, môže to byť veľkým motivátorom. Ak sa vám podarí všetko urobiť pocítite veľký pocit zadosťučinenia.
  • Niekedy príďte do práce skôr. Niekedy neprerušovaná pol hodina v prázdnej kancelárii vám môže pomôcť urobiť kľúčové veci alebo vám umožní naplánovať si deň predtým než vás niečo vyruší.
  • Stres je niekedy dobrý. Zakiaľ príliš veľa stresu je zlého, trošku stresu vás bude motivovať. Zlepší to vašu pozornosť a zostrí vaše vnímanie.
  • Neobľúbené úlohy ako prvé. Spravte najzdĺhavejšie a najneobľúbenejšie úlohy  ako prvé. Po tom bude všetko už len prechádzka ružovou záhradou.

 

Manažovanie financií a zdrojov – dobrý manažér

Či ste majiteľ firmy alebo manažér,  prehľad o financiách je nevyhnutný k úspechu.

 

  • Nastavte si realistický rozpočet. Aj keď je dobré byť optimistický, neplánujte míňať viac ako si môžete dovoliť. Nezabudnite sa dobre pripraviť na mimoriadne situácie.
  • Šetrite náklady, kde je to najviac potrebné. Nešetrite kvôli prítomnosti. Uistite sa, že vaše úspory sa oplatia v dlhodobom horizonte. Kompromis v kvalite vás môže neskôr vyjsť draho na opravách a výmenách.
  • Míňajte len keď je to nevyhnutné. Nemíňajte keď nepotrebujete. Každý kúsok, ktorý ušetríte znamená zisk.
  • Nájdite alternatívne zdroje financovania. Niekedy aj úspešné podniky potrebujú pomôcť. Podnikateľské úvery a investori vám môžu pomôcť v ťažkých časoch.
  • Dodržujte svoje zmluvy. Nielen, že si získate rešpekt klientov, ale sa tiež vyhnete legálnym problémom, ktoré vás môžu stáť veľké peniaze.
  • Dobre kompenzujte zamestnancov. Zamestnanci si zaslúžia byť odmenení za tvrdú prácu. Ak ich dobre ohodnoťte, budú produktívnejší a spokojnejší.
  • Naučte sa robiť viac s menej. Kvalita je oveľa dôležitejšia než kvantita.
  • Investujte do kvalitných technológii. To neznamená najnovšiu technológiu, ale čo vaša kancelária potrebuje pre efektívnu prácu.
  • Aktualizujte podľa potreby. Používanie zastaralých zariadení a programov môže vašu prácu naozaj spomaliť. Aktualizujte keď to má význam aby ste nezaostali za konkurenciou.
  • Neplytvajte. Každý list papiera, sponka na papier a pero niečo stojí vo vašom rozpočte. Používajte materiály múdro a neplytvajte nimi v zhone alebo nedbanlivosťou.

 

Komunikácia s klientmi – dobrý manažér

Či ste majiteľ alebo manažér pracujúci na projekte, jedna vec ostáva rovnaká: klient má dominantný hlas v rozhodovaní. Naučte sa s nimi efektívne komunikovať a budete dobrým príkladom pre ľudí, ktorých riadite.

 

  • Pamätajte, že zákazník je pán. Na konci dňa je vašou úlohou aby zákazník bol spokojný. Konajte podľa toho.
  • Rozlišujte svoje produkty. Nestraťte sa v mori produktov a služieb, ubezpečte sa, že niečím vynikáte.
  • Udržujte si stálych zákazníkov rovnako ako si hľadáte nových. Aj keď vždy potrebujete nových zákazníkov, je veľmi dôležité udržiavať vzťahy so stálymi zákazníkmi.
  • Vytvorte účinné komunikačné kanály. Uistite sa, že klienti vás môžu kontaktovať rýchlo a  ľahko ak majú pripomienky alebo problém.
  • Uchovajte si informácie od zákazníkov. Pomôžu vám aby vaši zákazníci mali dobrý pocit keď si spomeniete na ich narodeniny alebo výročia.
  • Segmentujte svojich zákazníkov. Nie všetci zákazníci sú rovnakí. Rozdeľte svojich zákazníkov do skupín. Umožní vám to poskytovať služby, ktoré uspokoja jedinečné potreby každého zákazníka.
  • Poskytujte efektívne after-sales služby. Nedovoľte aby kontakt vychladol po dokončení projektu. Uistite sa, že klient je spokojný.
  • Pozorne počúvajte. Venujte pozornosť tomu ako môžete pomôcť klientovi, pomôže vám to presne vyhovieť jeho potrebám.
  • Nebojte sa povedať, že neviete. Je v poriadku ak neviete odpoveď na každú otázku. Je lepšie povedať, že neviete a spätne kontaktovať zákazníka ako sa vyhovárať a blufovať.

 

Držte krok so zmenou – dobrý manažér

Neexistuje spôsob ako zastaviť neustále sa meniaci svet, takže postupujte podľa nasledujúcich rád ako si udržať náskok.

 

  • Neobávajte sa zmeny. Nemôžete zastaviť vývoj trhovej ekonomiky, trendov ani technológií, takže sa naučte držať krok s dobou.
  • Adoptujte si predikatívny štýl manažmentu. Predvídajte problémy a naplánujte si ako zvládnuť krízové situácie.
  • Otestujte svoje plány. Čakanie na katastrofu je nebezpečný spôsob ako zistiť či vaše krízové plány fungujú. Otestujte ich čas od času a uistite sa, že sú relevantné.
  • Identifikujte pozitíva. Aj tie najnegatívnejšie zmeny môžu mať určité pozitívne aspekty. Ich identifikovanie a následné využitie vám pomôže k menej bolestivej adaptácii.
  • Rýchlo sa adaptujte. Naučte sa rýchlo prispôsobovať zmenám a okamžite prispôsobiť plán podľa toho ako to vyžaduje situácia.
  • Neprestajne si všímajte vonkajšie faktory. Vaše podnikanie je ovplyvnené externými faktormi.
  • Podporujte výskum a vývoj. Podporujte inováciu a kreativitu aby ste ste držali krok s dopytom a novými a lepšími produktmi.
  • Sledujte konkurenciu. Neustále sledujte konkurenciu a rýchlo sa adaptujte.

 

 Riešenie problémov – dobrý manažér

Či sú problémy interné alebo externé ak ich nezvládnete môžu spôsobiť nočnú moru z vašich manažérskych povinností. Tu je návod, ako ich zvládnuť.

 

  • Zastaňte sa zamestnancov. Ak si iné oddelenia alebo manažéri tvrdo zasadli na vašich zamestnancov, zastaňte sa ich.
  • Opravte, čo je pokazené. Nestrácajte čas obviňovaním. Najprv vyriešte problémy až potom sa zamerajte na reakciu.
  • Kontrolujte svoje emócie. Nedovoľte aby hnev či sklamanie ovplyvnilo riešenie problémov. Ak ste citovo zainteresovaný, najprv vychladnite alebo posuňte riešenie problému nezainteresovanej osobe.
  • Naučte sa kedy zakročiť. Niektoré problémy sa vyriešia ak im necháte voľný priebeh, no niekedy musíte zakročiť a prevziať kontrolu nad situáciou.
  • Priznajte sa. Ak ste urobili chybu priznajte sa. Namiesto vyhovárania sa vám to dá viac času vyriešiť problém.
  • Oboznámte sa s faktami. Pred tým než začnete súdiť, uistite sa, že poznáte celý príbeh. Počúvajte zamestnancov a vyhýbajte sa spochybneniu integrity bez toho aby ste mali všetky informácie.
  • Povzneste sa nad krízu. Odosobnite sa od problému. Budete myslieť jasnejšie a robiť lepšie rozhodnutia.
  • Neignorujte problémy. Z malého problému sa môže stať veľký.
  • Skúste odosobniť problémy. Nech zamestnanci vedia, že problém nie je s nimi ale s tým čo urobili.

 

Choďte nad rámec – dobrý manažér

Manažovanie ľudí nie je len o dokončení práce. Ak chcete byť naozaj dobrý manažér, niekedy je potrebné ísť nad rámec toho, čo práca vyžaduje.

 

  • Choďte príkladom. Môžete rozprávať pokiaľ vám neodpadnú ústa, no najlepší spôsob ako viesť je vlastným príkladom.
  • Nebojte sa zašpiniť. Niekedy je potrebné ukázať zamestnancom, že nikto nie je nad špinavými úlohami.
  • Získajte si dôveru. Manažovanie bude oveľa jednoduchšie ak zamestnanci budú rešpektovať pravidlá a hranice a budú dôverovať vášmu manažérskemu vedeniu.
  • Buďte empatický k osobným problémom. Čo sa deje mimo práce má veľký vplyv na kvalitu práce. Buďte citliví ak zamestnanci majú osobné problémy, ktoré ovplyvňujú ich koncentráciu.
  • Buďte unikátny manažér. Každá pozícia si vyžaduje niečo iné. Nesnažte sa kopírovať ostatných manažérov, buďte jedinečný.
  • Pamätajte predovšetkým na etiku. Buďte úprimný a spoľahlivý vo všetkých obchodných aj osobných vzťahoch.
  • Hľadajte nové nápady. Nikdy neviete, odkiaľ príde ďalšia inšpirácia.
  • Spoznajte svojich zamestnancov. Spoznajte viac ako len ich mená. Spoznajte ich rodinné zázemia, záujmy aj veci, ktoré nemajú radi. Budete viac sympatický.

Zdroj

Marek

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.